Deze boekenpagina is een extra service van hiiqer en voor iedereen beschikbaar. Je vindt hier een greep uit boeken die gaan over hoogbegaafdheid of die voor hoogbegaafden zijn bedoeld. De selectie heeft vooral te maken met de populariteit van deze boeken op dit moment. hiiqer ontvangt een klein percentage van je aankoopbedrag als je via een link op deze pagina bij bol een aankoop doet. Dit geldt alleen voor de links naar bol. Het kost jou verder niks extra’s en toch steun je hiiqer daar een beetje mee.
Heb jij een boek gelezen dat hier absoluut niet mag ontbreken? Geef het even door via de contactpagina.
Zie je geen boeken op deze pagina? De meeste boeken op deze pagina worden alleen weergegeven als je geen adblocker gebruikt.
Hoogbegaafdheid is geen garantie op succes en veel hoogbegaafde volwassenen voelen zich vaak al hun hele leven ‘anders’. Je vermoedt wel dat je bijzondere gaven hebt, maar toch kun je worstelen met jezelf en met je omgeving. Je ervaart onbegrip op je werk, raakt regelmatig in conflict of hebt moeite met relaties. Als je er op volwassen leeftijd achter komt dat je hoogbegaafd bent, dan vallen veel puzzelstukjes op hun plaats en gaat er een nieuwe wereld voor je open. Je beseft dat er meer mensen zoals jij zijn.
De zes auteurs zetten recente wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid op een rij en voegden daar waardevolle praktijkervaringen aan toe. Zo bundelden de redacteurs al deze deskundigheid in dit buitengewone boek.
Hoogbegaafde volwassenen, zet je gaven intelligent en positief in besteedt ruim aandacht aan vragen die spelen onder hoogbegaafden: Hoe vind ik aansluiting bij anderen? Waarom ben ik zo gevoelig en hoe ga ik daar mee om? Hoe maak ik keuzes? Hoe ga ik verder? In dit boek lees je hoe je als hoogbegaafde jezelf kunt zijn en hoe je je kwaliteiten positief kunt inzetten voor een gelukkig en succesvol leven.
Redactie: Noks Nauta en Rianne van de Ven
Auteurs: Irmgard Ballast, Anna Geburtig, Janet van Horssen, Noks Nauta, Rianne van de Ven, Ido van der Waal.
De afgelopen jaren verscheen er in Nederland een flink aantal boeken over en voor hoogbegaafde volwassenen. Wat dit boek bijzonder maakt is dat het opgevat kan worden als een boek van hoogbegaafden. Het is een boek waarin hoogbegaafde volwassenen zélf beschrijven hoe hun leven eruit ziet en wat zij daarvan vinden.
Hoe komen wij aan de informatie die aan dit boek ten grondslag ligt? In 2008 startten wij cursussen voor hoogbegaafde volwassenen. Het leek ons toentertijd goed om onze cliënten de kans te geven om dat wat zij aan hun hoogbegaafdheid
beleefden in groepsverband met elkaar te delen. Zodat zij met elkaar konden uitvogelen hoe ze dat hoogbegaafd-zijn zouden kunnen inzetten voor een aangenamer leven. Dat bleek een succes.
Niet in de laatste plaats omdat de groepsleden voorafgaand aan elke bijeenkomst een groot aantal vragen beantwoordden inzake hun herinneringen, gedachten,
gevoelens en verlangens betref ende allerlei aspecten van het hoogbegaafd-zijn. Dat was bedoeld als een soort dagboek voor henzelf en dat werkte, zoals wij ook verwacht hadden, helend en motiverend. Wij lazen hun teksten – met hun
instemming uiteraard – met hen mee en bewaarden ze in hun dossiers. Door de jaren heen groeide daarmee een enorm archief aan ‘levende’ kennis.
Dit enorme databestand hebben wij onderworpen aan een handmatige inhouds- analyse. Daarbij zijn alle door de groepsleden geproduceerde teksten systematisch samengevat en geanalyseerd. Het doel dat wij daarbij voor ogen hadden was
hoogbegaafde volwassenen, die vastlopen, of die pas recent hebben ontdekt dat zij hoogbegaafd zijn, herkenning te kunnen bieden. We wilden de acceptatie van hun ‘zó zijn’ bevorderen en handvatten aanreiken om te komen tot oplossingen voor lastige kwesties inzake hoogbegaafdheid.
Wij denken dat de inhoud van dit boek niet alleen voor onze clientèle opgaat, maar evenzeer van toepassing is op hoogbegaafden die succesvol zijn en goed functioneren. Dus ook op hoogbegaafde volwassenen die nooit (of niet zo heel
ernstig) met zichzelf of met hun omgeving in de knoei kwamen (of zullen komen) en derhalve nooit in de ggz zullen belanden. Wij zijn deze mening toegedaan omdat wij in ons privéleven veelvuldig contacten onderhouden met andere hoogbegaafden en daar vaak dezelfde verhalen horen en dezelfde
eigenschappen en verschijnselen zien.
Onze belangrijkste bevinding is dat het uitermate helpend is om hoogbegaafden met elkaar te laten reflecteren op hun bijzondere en niet veel vóórkomende staat van zijn. Het is belangrijk om te besef en dat je maar met weinigen bent, maar ook dat je op een flink aantal punten héél anders in elkaar steekt dan
het merendeel van de bevolking – dat dit een zekere mate van eenzaamheid impliceert en een zekere eis tot aanpassing. Samen uitknobbelen hoe je het beste
kunt omgaan met al het moois dat je bij geboorte meekreeg droeg zeker bij aan het levensgeluk van de hoogbegaafden in onze groepen.
Maud van Thiel is geboren in 1955 en heb twee hoogbegaafde kinderen grootgebracht, beiden inmiddels uit huis.
opleiding
Van oorsprong is zij gezinssocioloog. Ze werkte als sociaalwetenschappelijk onderzoeker. Daarna studeerde van Thiel psychologie en volgde de postdoctorale opleiding tot psychotherapeut.
Praktijk
Sinds 2005 werkt van Thiel in een eigen praktijk en is volledig gespecialiseerd in hoogbegaafde volwassenen.
hoogbegaafdheid
In 2007 deed van Thiel onderzoek naar zelfbeeld en imago van hoogbegaafden, resulterend in het Delphimodel Hoogbegaafdheid©. Hierover schreef zij het boek ‘Hoogbegaafd. Dat zie je zo!’. In 2009 nam van Thiel het initiatief tot oprichting van het IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Zij was de eerste voorzitter.
Hoogbegaafdheid is tegenwoordig een alombekende term. Weinigen weten echter wat hoogbegaafdheid inhoudt en hoe hoogbegaafdheid iemands leven beïnvloedt.
Dit boek loodst je door de meest recente wetenschappelijke kennis over de levensloop van hoogbegaafden. Je leert bijvoorbeeld op welke leeftijd je hoogbegaafdheid voor het eerst kunt herkennen, wat hoogbegaafde kinderen en volwassenen nodig hebben en hoe ze tot bloei kunnen komen.
Janet van Horssen-Sollie is levenslooppsycholoog en doet wetenschappelijk onderzoek naar de levensloop van hoogbegaafden.
“Een informatief verhaal zonder enige nuance trek ik slecht. Het doet geen recht aan de complexiteit van mensen en de wereld waarin we leven. Terwijl juist die ingewikkeldheid zo interessant is. Door te kijken vanuit meerdere invalshoeken ontdek je nieuwe verbanden, leer je kritisch te denken en voorkom je overhaaste conclusies.
Mijn inzichten over zelfbeeld, identiteit en hoogbegaafdheid vorm ik op basis van verschillende theoretische perspectieven en wetenschappelijke onderzoeksbevindingen. Aangevuld met praktijkkennis. Ik weet graag het naadje van de kous. Bijt me vast tot ik het snap. Om er vervolgens een begrijpelijk verhaal van te maken dat ook te volgen is wanneer je geen achtergrond hebt in de wetenschap of in de psychologie. Zodat er kwartjes vallen en je er echt iets van opsteekt. Daar haal ik plezier, energie en voldoening uit.”
Over hoogbegaafdheid bij kinderen is de afgelopen decennia veel gezegd en geschreven. De betreffende generatie kinderen wordt echter langzaamaan ouder en doet inmiddels als hoogbegaafde
(jong)volwassenen ervaringen op in de ‘Grote Wereld’. Bovendien hebben veel van hun ouders in het kielzog van hun slimme kroost hoogbegaafdheid bij zichzelf geconstateerd. De tijd lijkt dan ook rijp dat volwassen hoogbegaafden hun eigen stem laten horen, als tegenhanger van en aanvulling op de stem van wetenschappers en professionals die zich met hoogbegaafde kinderen bezighouden.
In dit boek wordt het ‘Delphi-model Hoogbegaafdheid’ gepresenteerd. Twintig experts op het gebied van hoogbegaafdheid – zelf eveneens hoogbegaafd – kwamen gezamenlijk tot een positieve omschrijving (een kenschets, een definitie) van hoogbegaafdheid. ‘Alweer een definitie van hoogbegaafdheid?’, zult u zeggen? ‘Die hebben we toch al genoeg? Wat is er dan wel zo bijzonder aan deze?’ Er zijn drie aspecten die het Delphi-model – en de daaruit afgeleide definitie van hoogbegaafdheid – bijzonder maken.
Het eerste aspect is dat het hier gaat om theorievorming ‘van binnenuit’. Hoogbegaafden –
ervaringsdeskundigen – hebben zélf onder woorden gebracht wie en wat zij zijn, en op welke punten zij zichzelf en elkaar als anders zien dan anderen.
Het Delphi-model zegt iets over de persoonlijke beleving van hoogbegaafdheid en de betekenis ervan voor de hoogbegaafde zelf. Hoe het is om hoogbegaafd te zijn en met welke eigenschappen moet je dan uit de voeten kunnen?
Het tweede bijzondere aspect is dat het hier gaat om een existentieel model. Het beschrijft de
existentie van hoogbegaafden aan de hand van een aantal, onderling samenhangende facetten. Het
Delphi-model zegt iets over het zijn, het denken, het voelen, het willen, het doen en het waarnemen
van hoogbegaafden, alsook over het onderlinge samenspel tussen al deze facetten. Zo’n soort model
over hoogbegaafdheid is, voor zover wij hebben kunnen nagaan, niet eerder gecreëerd.
Het derde aspect is dat het Delphi-model een rol kan vervullen in de empowerment van hoogbegaafden. Het is doelbewust positief van toonzetting, gericht op de positieve kanten van hoogbegaafdheid en op de mogelijkheden die hoogbegaafdheid biedt. Als positieve kenschets is het een instrument om hoogbegaafden persoonlijk én als groep te versterken, in hun kracht te zetten. Het model wijst op kansen – zowel voor de hoogbegaafde zelf, als voor de wereld waarin zij opereren.
In het verlengde van deze drie bijzondere aspecten ligt het feit dat het Delphi-model zowel ten aanzien
van de prestatiecontroverse, als ten aanzien van de imagoproblematiek
een handreiking doet.
Prestaties kunnen namelijk – afhankelijk van de ingang die in het model gekozen wordt – als
voorwaarde voor hoogbegaafdheid worden gezien, of juist niet. In het laatste geval spreekt het model
van ‘scheppingsgerichtheid’ als karakteristiek van hoogbegaafden. Ten aanzien van de imagoproblematiek ten slotte kan het model gebruikt worden om zichzelf als groep op een plezieriger manier ‘in de markt te zetten’ dan tot nog toe het geval is.
Hoogbegaafden zeggen onderling vaak dat ze het bij anderen herkennen, nu ze het van zichzelf weten, en zoals ze het bij zichzelf voelen. ‘Maar dat schiet niet erg op!’, aldus de dagvoorzitter, Fieke van der Lecq, tijdens het symposium, waarop het Delphi-model gepresenteerd werd: ‘Het is nodig om dat het expliciet te benoemen’. Het Delphi-model nu, pretendeert in beschrijvende en verklarende zin te verhelderen waar dat het hem in zit. Daarmee kan het gebruikt worden voor herkenning en begeleiding van hoogbegaafden, maar ook voor het begrijpen van en het omgaan met jezelf als hoogbegaafde. Dit alles om mogelijkheden te realiseren en levensgeluk te bevorderen.
Tijdens het symposium ‘Hoogbegaafd. Dat zie je zó!’ – dat in november 2007 in de Koningszaal van Artis werd gehouden – is het Delphi-model en het aanverwante gedachtegoed zeer enthousiast
ontvangen. Wij hopen dat u met het lezen van dit boek door een even grote geestdrift bevangen wordt
als destijds de symposiumgangers.
Maud van Thiel is geboren in 1955 en heb twee hoogbegaafde kinderen grootgebracht, beiden inmiddels uit huis.
opleiding
Van oorsprong is zij gezinssocioloog. Ze werkte als sociaalwetenschappelijk onderzoeker. Daarna studeerde van Thiel psychologie en volgde de postdoctorale opleiding tot psychotherapeut.
Praktijk
Sinds 2005 werkt van Thiel in een eigen praktijk en is volledig gespecialiseerd in hoogbegaafde volwassenen.
hoogbegaafdheid
In 2007 deed van Thiel onderzoek naar zelfbeeld en imago van hoogbegaafden, resulterend in het Delphimodel Hoogbegaafdheid©. Hierover schreef zij het boek ‘Hoogbegaafd. Dat zie je zo!’. In 2009 nam van Thiel het initiatief tot oprichting van het IHBV (Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen). Zij was de eerste voorzitter.
Veel hoogbegaafden en andere vreemde vogels blijken moeite te hebben om hun weg in het leven en hun werk te vinden. Ondanks hun talenten raken ze in conflict met leidinggevenden, voelen ze zich niet begrepen of kunnen ze maar niet ontdekken wat ze écht willen.
Frans Corten, zelf zo’n vreemde vogel, begeleidt hoogbegaafden en andere uitzonderlijke talenten in hun loopbaan. Hij is een van de pioniers op het gebied van hoogbegaafde volwassenen. In dit boek heeft hij alle werkzame inzichten en eigen uitvindingen bijeengebracht die behulpzaam kunnen zijn om beter je weg te vinden in leven en werk. Hij adviseert, niet belerend of betweterig maar geheel vrijblijvend en met respect voor de eigenzinnigheid van jou als vreemde vogel.
Vijf vreemde vogels die op hun pootjes terecht zijn gekomen vertellen achterin dit boek openhartig over de valkuilen en uitdagingen in hun loopbaan.
Uitzonderlijk talent biedt je een handleiding om je uitzonderlijke zelf te herkennen én serieus te nemen. En dat is het begin van je nieuwe toekomst.
Frans Corten schreef het boek ‘Uitzonderlijk Talent’, gids voor hoogbegaafden, uitvinders en andere vreemde vogels. Het verscheen begin 2019. Een Engelse en Duits versie van het boek zijn in voorbereiding.
Wat is hoogbegaafdheid?
Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en ‘dé hoogbegaafde’ bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je echte ik niet past binnen de sociale normen. Dat hebben de auteurs allen zelf ervaren en vanuit deze ervaringen beschrijven zij – en bepleiten zij – een andere kijk op hoogbegaafdheid.
Vanuit dit kader worden een aantal belangwekkende thema’s besproken: intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests. Ook komt de stand van zaken vanuit de wetenschap aan bod en noteren zij een staalkaart aan ervaringen van jongere en oudere hoogbegaafden. Aan het slot van elk hoofdstuk geven de auteurs uitgebreide tips en adviezen aan ouders, leerkrachten en kinderen om beter om te leren gaan met hoogbegaafdheid. Het gaat bij hoogbegaafdheid niet om prestaties. Het gaat er zelfs niet om dat je het beste uit hoogbegaafden haalt.
De auteurs willen duidelijk maken dat hoogbegaafdheid gaat om je ‘zijn’ dat zich ontwikkelt in de loop van je leven. En met de opgedane inzichten uit dit boek kun je je ‘zijn’ sturen in de richting die jij wilt.
Mariken Althuizen
Mariken Althuizen is opgeleid tot scheikundig ingenieur (aan de Technische Universiteit Eindhoven), eerstegraads docent scheikunde en communicatiemedewerker. Naast haar werk volgde ze vele cursussen (onder meer HTML, praktische psychologie, deep level learning, begeleiding van studenten).
In 2011 heeft Althuizen de tweejarige post-masteropleiding tot ECHA Specialist Hoogbegaafdheid (Radboud Universiteit Nijmegen) afgerond. Ze is zelf hoogbegaafd, moeder van twee hoogbegaafde kinderen (2001, 2004).
Sinds 1996 werkt Althuizen op het grensvlak van wetenschap, onderwijs en communicatie: als voorlichter, als ontwikkelaar van onderwijs (PO, VO en HO), als docent/coach/begeleider en als auteur.
Ze wordt enthousiast en creatief van verwondering, nieuwsgierigheid en leergierigheid.
Per januari 2017 is Althuizen als mede-oprichter, begeleider en specialist scheikunde/science betrokken bij Sociocratische Leeromgeving LOS Deurne. Samen met mijn collega-initiatiefnemers, de overige begeleiders en specialisten en de leerlingen bouwen we aan een leeromgeving voor hart en ziel, waar leerlingen van 4 t/m 21 jaar (van alle niveaus) vanuit contact, ruimte en vertrouwen mogen leren van alle ervaringen die ze opdoen. Ze kiezen zelf wat ze willen doen, hoe ze dat willen, wanneer ze dat willen en met wie ze dat willen.
Esther de Boer
Onderwijs heeft haar altijd getrokken. Na haar studie Geografie en de universitaire lerarenopleiding is zij gaan werken als onderwijsmedewerker bij de Universiteit van Groningen. Daar heeft zij haar ideeën in praktijk kunnen brengen over onderwijsvernieuwing en begeleiding.
Na deze (tijdelijke) baan is De Boer gaan werken bij KPC Groep waar zij met veel plezier heeft gewerkt. In deze periode ontdekte zij dat ze zelf hoogbegaafd is. Zoals wel vaker naar aanleiding van één van haar kinderen die op school weinig uitdaging had. Veel viel er op zijn plek; veel goed willen doen, makkelijk leren, maar ook anders leren, verveling en de behoefte aan gezien te worden.
Na de ECHA-opleiding is De Boer zich binnen haar werk bij KPC Groep gaan specialiseren in hoogbegaafdheid en de begeleiding op scholen. Maar de vraag bleef bestaan wat er voor nodig is om hoogbegaafdheid te kunnen ‘zien’.
Het schrijven van de boeken “Een andere kijk op hoogbegaafdheid”, “Een andere kijk op onderpresteren” en “Een andere kijk op scholen” (samen met Mariken Althuizen en Nathalie van Kordelaar) heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Haar studie psychologie was een logisch vervolg op dit traject en heeft geholpen bij het begrijpen van het proces van diagnosticeren van hoogbegaafden.
Nathalie van Kordelaar
Nathalie van Kordelaar is opgeleid tot orthopedagoog-generalist (Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) en tot specialist hoogbegaafdheid (ECHA, Radboud Universiteit). Zij heeft sinds 2008 samen met Mirjam Zwaan een eigen praktijk: Incontexto Orthopedagogen. Daarnaast werkt zij bij Unita (samenwerkingsverband passend onderwijs) voor de hoogbegaafde leerlingen met bijkomende problematieken (dubbel bijzondere hoogbegaafde kinderen).
Zij is vanuit dit samenwerkingsverband betrokken bij een expertisecentrum voor hoogbegaafde kinderen (zowel PO als VO) met bijkomende problematieken die uitgevallen zijn of dreigen uit te vallen in het onderwijs.
Voor de start van haar eigen praktijk heeft ze zes jaar gewerkt in het speciaal (basis)onderwijs als lerares en remedial teacher en drie jaar in het REC-4 onderwijs (onderwijs voor kinderen met gedragsproblematiek en psychiatrische problematiek) als orthopedagoog en ambulant begeleider.
Momenteel is zij bezig met een promotieonderzoek naar de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen in de puberteit bij de Universiteit van Leiden.
Hét basisboek over hoogbegaafdheid in een volledig geactualiseerde editie Vijf jaar na de publicatie van Hoogbegaafd brengt expert Tessa Kieboom een volledig geactualiseerde uitgave, aangepast aan de recentste wetenschappelijke stand van zaken, met nieuwe inzichten en achtergronden. Hoogbegaafdheid is géén luxeprobleem! Vaak zijn deze kinderen juist erg kwetsbaar en hebben ze een grote nood aan begrip en een aangepaste begeleiding, zowel op school als thuis. Dit basisboek geeft een antwoord op veelgestelde vragen als: wat is hoogbegaafdheid precies? Hoe wordt de diagnose gesteld? Wat zijn de gevolgen van hoogbegaafdheid? Hoe ga je het beste om met hoogbegaafde kinderen? ‘Een boek met veel praktijkvoorbeelden. Een prima hulp bij het opvoeden en begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren.’ – Libelle
Dr. Tessa Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen en ze is als gastprofessor co-titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt.
In haar boek “Wat echt werkt bij kinderen die hoogbegaafd zijn?” belicht Annelies Nys de tien belangrijkste behoeften van hoogbegaafde kinderen. Ze gaat hierbij dieper in op de unieke kenmerken van deze kinderen en de uitdagingen waar ze tegenaan kunnen lopen. Nys benadrukt het belang van een gedifferentieerde aanpak en biedt praktische tips voor ouders, leerkrachten en begeleiders om hoogbegaafde kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
Het boek behandelt onder andere de volgende thema’s:
Annelies Nys is leerkracht, remedial teacher en coördinator hoogbegaafdheid. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring met het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Nys is ook auteur van diverse boeken en artikelen over hoogbegaafdheid. Ze is een veelgevraagd spreker op congressen en studiedagen.
Nys haar visie op hoogbegaafdheid kenmerkt zich door haar kindgerichte en praktische aanpak. Ze benadrukt het belang van een positieve benadering en het creëren van een leeromgeving waarin alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog een ander kan niet om met hoge verwachtingen. In dit baanbrekende boek leggen hoogbegaafdheidsexperts Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx de vele valkuilen bloot die aanwezig talent kunnen fnuiken. Maar ze reiken ook concrete tools aan die hoogbegaafden kunnen helpen om hun talenten te laten floreren en gelukkiger in het leven te staan.
Dr. Tessa Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen en ze is als gastprofessor co-titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt. Tessa Kieboom schreef dit boek samen met Kathleen Venderickx.
Larinda bundelde haar ervaring, kennis over hoogbegaafdheid en verschillende theorieën. Het boek is niet alleen vanuit de theorie geschreven, maar geboren in de praktijk: het raakt én helpt (ACT).
‘Wat mij diep van binnen raakt, is dat ik in mijn praktijk zoveel mensen zie met onbegrip over zichzelf of die worstelen met het leven.’ Als je je wilt verdiepen in de zelfbeeld- en persoonlijkheidsontwikkeling van mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid, je zelf betekenis wil geven aan je leven of als je hulpverlener bent en je cliënten meer wilt leren over hoogbegaafdheid dan is dit boek een waardevol instrument. Larinda bundelde haar ervaring, kennis over hoogbegaafdheid, Dąbrowski’s theorie van positieve desintegratie en de polyvagaaltheorie in praktische, op de Acceptance and Commitment Therapy gebaseerde, werkvormen.
Het boek met het ABC voor een vrij en betekenisvol leven is niet alleen vanuit de theorie geschreven, maar geboren in de praktijk waardoor het raakt én helpt.
Larinda Bok-van der Voet is een gedreven expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze is gecertificeerd coach, trainer en spreker en zet zich met hart en ziel in om hoogbegaafde volwassenen te begeleiden op hun levensweg.
In haar praktijk Hoogbegaafdexpert helpt ze mensen om hun unieke talenten te ontdekken en te benutten, zingeving te vinden in hun leven en omgaan met de uitdagingen die hoogbegaafdheid met zich mee kan brengen.
Larinda heeft een achtergrond in psychologie en coaching en is gespecialiseerd in ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Ze is tevens gediplomeerd TMA Professional, Noloc-gecertificeerd Register Loopbaanprofessional en geaccrediteerd NOBCO/EMCC Coach.
Naast haar werk als coach is Larinda ook actief als spreker en auteur. Ze geeft regelmatig workshops en trainingen over hoogbegaafdheid en heeft diverse artikelen en boeken geschreven over dit onderwerp.
Larinda is een ervaringsdeskundige op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze is zelf hoogbegaafd en weet dus als geen ander wat de uitdagingen en valkuilen zijn. Deze ervaring zet ze in om haar cliënten zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.
Larinda’s missie is om hoogbegaafde volwassenen te helpen om een gelukkig en succesvol leven te leiden.
Het boek “Survivalgidsen – Wat als je hoogbegaafd bent?” is speciaal ontwikkeld om hoogbegaafde kinderen van ongeveer 9 tot 13 jaar te begeleiden.
Het is een doe-boek met meer dan 100 pagina’s en is ontwikkeld door Tessa Kieboom in samenwerking met Kathleen Venderickx en Annelies Nys. In dit boek vinden hoogbegaafde kinderen tips, hulpmiddelen en begeleiding om beter om te gaan met hun unieke denkvermogen en gevoelens. Het biedt praktische inzichten en oefeningen om hen te helpen zichzelf beter te begrijpen en zich minder alleen en onbegrepen te voelen. Een waardevolle bron voor jonge hoogbegaafde individuen!
Dr. Tessa Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen en ze is als gastprofessor co-titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt.
In “Te intelligent om gelukkig te zijn?” belicht psychologe Jeanne Siaud-Facchin de unieke uitdagingen en complexe innerlijke wereld van hoogbegaafde volwassenen. Ze gaat dieper in op de kenmerken van hoogbegaafdheid, zoals perfectionisme, overgevoeligheid, intense emoties en een voortdurende drang naar zingeving.
Siaud-Facchin benadrukt dat hoogbegaafdheid niet enkel een kwestie is van intelligentie, maar ook gepaard gaat met een intense gevoeligheid en een unieke manier van denken en ervaren. Deze eigenschappen kunnen leiden tot zowel voordelen als nadelen. Aan de ene kant kunnen ze leiden tot creativiteit, succes en een diepgaand begrip van de wereld. Aan de andere kant kunnen ze ook leiden tot perfectionisme, faalangst, burn-out en moeite om te passen in de maatschappij.
Het boek biedt praktische inzichten en handvatten voor hoogbegaafde volwassenen om met hun unieke eigenschappen om te gaan. Siaud-Facchin benadrukt het belang van zelfacceptatie, het vinden van een passende omgeving en het ontwikkelen van gezonde coping-mechanismen. Ze moedigt hen ook aan om hun talenten en gaven te benutten om een zinvol en gelukkig leven te leiden.
Jeanne Siaud-Facchin is een Franse psychologe en expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze heeft meer dan 25 jaar ervaring met het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Ze is de auteur van diverse boeken over hoogbegaafdheid, waaronder het internationaal succesvolle “”Te intelligent om gelukkig te zijn?””.
Siaud-Facchin is bekend om haar warme en empathische benadering van hoogbegaafdheid. Ze zet zich in om hoogbegaafden te helpen hun unieke potentieel te begrijpen en te benutten, en om een meer inclusieve samenleving te creëren waarin ze kunnen gedijen.
Belangrijke punten:
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling.
Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk.
Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen.
Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:
• Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.
• Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. • Kenmerken van gangbare misdiagnoses.
• Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.
• Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.
• Problemen in de ouder-kindrelatie.
• Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.
• Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.
James T. Webb: Pionier in het begrijpen van hoogbegaafdheid
James T. Webb (1946-2018) was een gerenommeerde Amerikaanse psycholoog die baanbrekend werk verrichtte op het gebied van hoogbegaafdheid. Hij wordt erkend als een van de meest invloedrijke figuren in de studie van hoogbegaafdheid en zijn inzichten hebben een blijvende impact gehad op het begrip en de ondersteuning van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.
Webb was de auteur van meer dan 16 boeken en 80 professionele publicaties over hoogbegaafdheid. Hij was de oprichter van het Gifted Education Resource Institute (GERI) en bekleedde functies als voorzitter van de National Association for Gifted Children (NAGC) en de World Council for Gifted and Talented Children (WCGTC).
Een van zijn meest waardevolle bijdragen was zijn werk aan het ontrafelen van de complexiteit van misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid. In zijn boek “”Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid”” beschrijft Webb hoe hoogbegaafde kinderen en volwassenen vaak ten onrechte worden gediagnosticeerd met psychische aandoeningen zoals ADHD, autisme of angststoornissen. Deze misdiagnoses kunnen leiden tot onnodige medicatie en behandelingen die niet alleen ineffectief zijn, maar ook schadelijk kunnen zijn.
Webb benadrukte het belang van een differentiële diagnose, waarbij rekening wordt gehouden met de unieke kenmerken en behoeften van hoogbegaafde personen. Hij ontwikkelde instrumenten en beoordelingsmethoden om hoogbegaafdheid te identificeren en te onderscheiden van andere aandoeningen.
Naast zijn wetenschappelijke werk was Webb ook een begenadigd spreker en pleitbezorger voor hoogbegaafden. Hij gaf lezingen over de hele wereld en hielp ouders, leraren en professionals om de complexe wereld van hoogbegaafdheid beter te begrijpen.
De erfenis van James T. Webb leeft voort in het werk van talloze onderzoekers, pedagogen en professionals die zich inzetten voor het welzijn van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.
Belangrijke punten:
Wat is dat nu precies, hoogbegaafd zijn? Wanneer ben je dan hoogbegaafd? En moet je daar dan iets mee?
Dit boek geeft antwoorden op deze en nog veel meer vragen over hoogbegaafdheid. En vooral over hoe dat nu voor jou voelt, zeker als je de uitzondering in de klas of je omgeving bent. Want soms kan het best lastig zijn dat je hoogbegaafd bent. Soms ook leuk. In ieder geval ben je in een aantal opzichten gewoon anders dan andere, ‘gemiddeld’ begaafde kinderen. Dat ‘anders zijn’ ervaar je misschien wel elke dag.
Als ervaren adviseur en therapeut van hoogbegaafde kinderen verheldert Lammers van Toorenburg, theoretisch en praktisch, hoe hoogbegaafde kinderen de wereld om zich heen kunnen ervaren. Daarbij spreekt ze de kinderen persoonlijk aan en gebruikt hun eigen taal. Waar de meeste boeken over hoogbegaafdheid zich richten op de ouders, richt dit boek zich juist op de kinderen.
De auteur, zelf moeder van een hoogbegaafde zoon, probeert stap voor stap in begrijpelijke taal de kenmerken van hoogbegaafdheid uit te leggen. Specifieke onderwerpen die besproken worden zijn: je ‘anders’ of eenzaam voelen, onderpresteren, verveling op school, pesten, aanpassen, leerstijlen. Ze laat zien hoe deze problemen kunnen ontstaan en reikt volop manieren aan om daar mee om te gaan. Dit boek is geschikt voor kinderen van 5 tot 99 jaar.
Het bevat ruim 100 illustraties van Erica Ringelberg.
Wendy Lammers van Toorenburg is een Nederlandse expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze is de oprichter van HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid, waar ze diagnoses, behandelingen, begeleiding en advies aanbiedt aan hoogbegaafde kinderen, volwassenen en hun ouders.
Lammers van Toorenburg is de auteur van diverse boeken over hoogbegaafdheid, waaronder het bestsellerboek “”Hoogbegaafd, nou én?””. In dit boek bespreekt ze op een informatieve en toegankelijke manier de kenmerken van hoogbegaafdheid en de uitdagingen waarmee hoogbegaafde kinderen en volwassenen te maken kunnen krijgen.
Naast haar werk als auteur en expert, is Lammers van Toorenburg ook een veelgevraagde spreker op congressen en studiedagen over hoogbegaafdheid. Ze is gepassioneerd door haar werk en zet zich met hart en ziel in om hoogbegaafde kinderen en volwassenen te helpen hun volledige potentieel te benutten.
Hoogbegaafd, nou – Werkboek
Dit WERKBOEK hoort bij het boek ‘Hoogbegaafd, nou ‘ (Samsara 2005, ISBN 90-77228-31-4).
Daarin staat ook al een aantal (invul)oefeningen maar omdat Wendy Lammers van Toorenburg veel vraag kreeg naar een apart boekje met oefeningen heeft zij dit werkboek gemaakt.
Naast de oefeningen uit Hoogbegaafd, nou , heeft de auteur nieuwe oefeningen en opdrachten opgenomen en sommige ‘oude’ oefeningen bewerkt en uitgebreid. Een aantal van deze oefeningen leent zich ook om een uitstapje te maken naar bijvoorbeeld een filosofisch gesprek of een cognitieve opdracht.
Behalve dat dit werkboek in huiselijke kring gebruikt kan worden waarbij de ouders/opvoeders samen met het kind de oefeningen kunnen doen, is het ook heel geschikt om op school, in Plusgroepen, Verrijkingsklassen of andere groepjes hoogbegaafde kinderen te gebruiken. Als extraatje is het mogelijk een bestand voor het maken van een grafiek te downloaden van de HIQ-site.
Met deze grafiek kunt u zichtbaar maken of het kind een onderpresteerder, een aanpasser, faalangstig of perfectionistisch is, of lekker in z’n vel zit.
Met een aantal nieuwe illustraties van Erica Ringelberg.
Wendy Lammers van Toorenburg is een Nederlandse expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze is de oprichter van HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid, waar ze diagnoses, behandelingen, begeleiding en advies aanbiedt aan hoogbegaafde kinderen, volwassenen en hun ouders.
Lammers van Toorenburg is de auteur van diverse boeken over hoogbegaafdheid, waaronder het bestsellerboek “”Hoogbegaafd, nou én?””. In dit boek bespreekt ze op een informatieve en toegankelijke manier de kenmerken van hoogbegaafdheid en de uitdagingen waarmee hoogbegaafde kinderen en volwassenen te maken kunnen krijgen.
Naast haar werk als auteur en expert, is Lammers van Toorenburg ook een veelgevraagde spreker op congressen en studiedagen over hoogbegaafdheid. Ze is gepassioneerd door haar werk en zet zich met hart en ziel in om hoogbegaafde kinderen en volwassenen te helpen hun volledige potentieel te benutten.
Belangrijke punten:
Hoe je jezelf wordt en blijft en wat daarvoor nodig is. Diversiteit in de natuur is prachtig. Diversiteit bij mensen is prachtig. Er is ruimte genoeg om iedereen te laten zijn wie hij is. Is er ook genoeg geestelijke ruimte om iedereen te laten zijn wie hij is? Durven we die diversiteit echt aan?
Hoogbegaafde kinderen ervaren dit namelijk vaak anders. Ze worden niet begrepen en ze moeten zich aanpassen aan de maatschappij.
Hierdoor ontstaan er niet alleen doodongelukkige mensen, maar verdwijnt ook enorm veel potentieel dat ingezet kan worden om de mensheid vooruit te helpen.
Intens, authentiek en vrij is het eerste boek dat breed schetst wat hoogbegaafd zijn betekent. Het laat je inzien dat het niet alleen om verrijking en verdieping gaat, maar dat opvoeding en begeleiding van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen veel dieper gaat en breder is dan dat.
Dit boek toont wat nodig is om authentiek en vrij te zijn als hoogbegaafde en hoe je je kind/leerling hiermee kunt helpen. Het staat vol met inzichten en ideeën om je verder te helpen in je ontwikkeling als mens.
Renata Hamsikova heeft na haar studie een vertaalbureau opgericht, waar ze werkte als tolk en vertaler met een klein team. Na 18 jaar vond ze het tijd voor een verandering en ging ze weer studeren.
Haar inspiratie tot deze koerswijziging was het besef dat er in het Nederlandse onderwijs
weinig kennis is over hoogbegaafdheid en dat hoogbegaafde kinderen uitgesloten worden van begeleiding en het onderwijs waar ze wettelijk
recht op hebben.
In 2009 heeft Renata IEKU Advies opgericht. Inmiddels is ze niet alleen specialist in uitzonderlijke begaafdheid (voor kinderen
die of 145+ IQ scoren op een IQ-test of waarvan een ervaren specialist zegt dat ze uitzonderlijk begaafd zijn) maar ook een mensenrechtenactivist :).
Hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen worden namelijk nog steeds gediscrimineerd en uitgesloten van passende begeleiding (al dan niet onbedoeld). De bewustwording creëren dat ieder kind het recht heeft om te zijn wie het is, een individu dat de inclusieve wereld zelfredzaam en zelfsturend aankan, is Renata’s belangrijkste missie.
Renata Hamsikova is vooral bekend door haar vernieuwende aanpak die zich richt op de kern, namelijk het hoogbegaafde kind en zijn ouders
begeleiden in de zoektocht naar zichzelf om een hoogbegaafde rebel te kunnen zijn, een intens, authentiek, autonoom en vrij mens.
Veel hoogbegaafde volwassenen zijn in hun jeugd niet als hoogbegaafd herkend. Simpelweg omdat de kennis van hoogbegaafdheid niet bestond of voorhanden was. Velen ervaren uitdagingen in de omgang met anderen én met zichzelf. Hoe leren zij hun potentie te erkennen en te ontwikkelen in een wereld die hen zelden begrijpt?
In de praktijk van werk en zorg wordt hoogbegaafdheid lang niet altijd gezien of als relevant beschouwd. Daardoor krijgen hoogbegaafden vaak niet de begeleiding die ze nodig hebben.
Wat kan een begeleider zoals een (loopbaan)coach, psycholoog, therapeut, arbeidsdeskundige, HR-adviseur of leidinggevende hierin betekenen?
In dit unieke boek draagt Rianne van de Ven, coach en zelf hoogbegaafd, inzichten en bouwstenen aan voor succesvolle begeleidingstrajecten. Welke rol speelt de hoogbegaafdheid?
Hoe kunnen hoogbegaafde volwassenen aangeleerde patronen doorbreken en nieuwe noodzakelijke vaardigheden ontwikkelen?
Bruikbaar gereedschap voor begeleiders én voor hoogbegaafden zelf.
Rianne van de Ven is coach voor hoogbegaafde volwassenen, spreker, trainer en onderzoeker. Ze is één van de pioniers op het gebied van kennis verzamelen over hoogbegaafdheid bij volwassenen en mede-auteur van de bestseller Hoogbegaafde volwassenen. Zet je gaven intelligent en positief in.
Al brainstormend over wat we allemaal zouden kunnen doen ter ere van het vijfjarig jubileum van het IHBV komt Noks (Nauta -red) met het idee om columns te schrijven. We publiceren de eerste in februari 2015. Noks schrijft vlijtig door, haar productie ligt op meer dan een column per week. Bijna verontschuldigend daarvoor geeft ze aan “Ik kan bijna overal wel een column over schrijven”. Tja, je bent dag en nacht hoogbegaafd, die talenten zet je niet zo maar uit!
Haar columns zijn luchtig, uit het leven gegrepen, en zetten aan tot denken. Noks legt creatieve associaties maar schuwt het ook niet om de (hoogbegaafde) medemens een spiegel voor te houden. Ook een kritische noot gaat ze niet uit de weg. We besluiten er een boekje van te maken, want deze kwaliteit vraagt om een bredere verspreiding!
En hier ligt het dan: Dag en nacht hoogbegaafd. Dertig columns van Noks Nauta. Ongeveer de helft daarvan al eerder gepubliceerd op de website van het IHBV, maar ook veel niet eerder verschenen materiaal. Met prachtige illustraties van drie vrijwilligers.
We hopen dat het stukjes zijn die aan het denken zetten en die ook uitnodigen om er met elkaar over te praten.
Noks Nauta. Is schrijver, spreker en workshopleider met een achtergrond als bedrijfsarts en psycholoog. Ze zet zich in voor een beter leefklimaat voor hoogbegaafde volwassenen en senioren. Ze helpt artsen en andere zorgprofessionals om meer kwaliteit te leveren en beter samen te werken. Ook helpt ze creatieve mensen om hun innovatieve ideeën in de praktijk te brengen.
Zij is veelzijdig en beperkt zich niet graag tot één vakgebied of interesse. Toch lopen er een aantal rode draden door haar loopbaan.
Ze was bedrijfsarts
Van 1978 tot 2011 werkte zij als bedrijfsarts in verschillende functies. Ook promoveerde ze op een onderzoek naar de samenwerking tussen huisartsen en bedrijfsartsen.
Ze is arbeids- en organisatiepsycholoog
Nauta heeft een grote nieuwsgierigheid naar sociale processen. Wat gebeurt er nou eigenlijk als mensen keuzes maken, hun intuïtie onderzoeken, samenwerken? Als psycholoog en (niet-praktiserend) arts houd zij ervan om verschillende theorieën over die processen met elkaar verbinden en in de praktijk brengen.
Een persoonlijk verhaal waarin ik deel over mijn zoektocht naar welke rol hoogbegaafdheid speelt in mijn leven.
Wat doet het met je, als je op 39e ontdekt dat je hoogbegaafd bent?
Hoe kijk je terug op je jongere jaren?
Met wie deel je het? Wat vertel je je kinderen hierover?
Dit en nog veel meer!
Onze oudste zoon is hoogbegaafd. Dat vermoeden hadden wij – Jaap en ik – al sinds dat hij 4,5 jaar was. De WISC-V heeft dat begin 2021 bevestigd.
Hij was voordat hij naar school ging altijd een vrolijk, lief, sociaal, nieuwsgierig jongetje. Hij was een snelle en gemakkelijke prater.
Op school zagen ze een kereltje dat ‘Wel wat vlot met sommige zaken is, maar prima meedoet en functioneert.’
Thuis kregen we binnen enkele maanden na de eerste schooldag een heel driftig kindje. Meerdere ontploffingen per dag, het ging van kwaad tot erger. Hij schreeuwde, huilde en werd fysiek…Wat was er toch aan de hand met onze lieve, zachtaardige jongen!? Waar kwam dit vandaan?
En zo startte onze zoektocht. En, wow, wat een rit is het tot nu toe al geweest….
Door een passage in het boek van Janneke van Olphen – Het hooggevoelige kind met een sterke wil – zijn onze ogen geopend. Zij schreef over haar hoogbegaafde zoon en het was alsof we het verhaal van Teun lazen. We voelde direct dat we in de juiste hoek zaten.
Ik heb gezocht naar herkenning, tips, soortgelijke verhalen. Voelde andere ouders hetzelfde als mijn partner en ik? Zaten zij met dezelfde vragen? Waren er wellicht ouders die al antwoorden hadden gevonden? Hoe dan? Waar?
Ik zocht naar boeken, blogs en vlogs, tijdschriften, webinars, via youtube en via via hebben Jaap en ik een enkele keer gesproken met andere ouders van hoogbegaafde kinderen. Ik beet me erin vast als een leeuwin.
Maar ik werk met audio…Ik miste een podcast. Om te luisteren in de auto, of tijdens het sporten. Ik vond het jammer dat ik nergens diepgaande gesprekken kon beluisteren met ouders die in hetzelfde schuitje zitten.
Dus…Heb ik besloten het zelf te doen, Hoogbegaafd de Podcast is vanaf nu een feit.
Onlangs ben ik erachter gekomen dat ik zelf ook hoogbegaafd ben, zoals vaker voorkomt, wanneer ouders zoekende zijn voor hun eigen kind. En inmiddels weten we dat onze jongste zoon het ook is.
Ik deel verhalen over hoogbegaafdheid. Omdat ik er zelf zoveel behoefte aan heb en denk dat anderen dat ook hebben. Zoals één van mijn gasten zei; ‘Herkenning werkt helend.’
Kristel van Eijk
Mijn vriend Jaap en ik hebben samen twee zoons gekregen, Teun(9) en Koos(6). Onze zoons en ikzelf zijn hoogbegaafd. Onze zoektocht is de aanleiding voor deze podcast.
Sinds mijn 19e ben ik werkzaam in de media.
Ik heb tv mogen maken als presentatrice en bij een aantal radiostations gewerkt als DJ.
Sinds 2018 ben ik fulltime met mijn stem aan het werk als voice-over.
Kennis opdoen, daar word ik heel blij van.
Als ik die informatie dan ook nog eens mag delen met anderen, maakt me dat heel gelukkig.
HOE HET LEVEN MIJ MISLEIDDE
Een hoogbegaafde in ontwarring
Laat me het verhaal vertellen. Zeven jaar geleden zag ik een advertentie in een weekblad. Zwart met witte letters. Mensa. Ik wist niet wat dat was maar een test moest ik doen. Wat dat testte was ik mij in ieder geval bewust, mij niet bekend. Wel gebeld en de thuistest gemaakt en opgestuurd. Ik kreeg het idee dat dit stempeltje beter zou blijven plakken. Daarna de echte test waarbij ik geen twijfels had over de uitslag. Het kon niet meer iets anders zijn dan hoogbegaafd. Daarna was er stilte. Af en toe een bijeenkomst bezocht en ik kwam er gewoonweg niet uit. Het stempeltje bleef zitten maar begrijpen deed ik er niets van. Alsof God mij vertelde dat ik rijk zou worden en ik bleef arm. En toen kwam het eerste licht. Als ik intelligent ben dan kan ik ook bedenken wat het is. Maar daarvoor moest er wel vergelijkingsmateriaal zijn in de vorm van andere hoogbegaafden. Die vond ik op mailinglijsten en binnen verenigingen. Eindeloos gelezen en gedacht. Veel gevraagd en voorgelegd. Wat is dat nu: hoogbegaafd?
Willem Wind (1958, Groningen) doet met dit boekje een handreiking aan al diegenen die ontdekken dat ze hoogbegaafd zijn. Vanaf het moment dat vermoed wordt dat er sprake zou kunnen zijn van hoogbegaafdheid gaan velen verwoed op zoek naar informatie.
Ze stellen Zich de vraag welk effect het heeft op de omgang met zichzelf en in de contacten met de omgeving.
Dit boekje wil je helpen jezelf te vinden op het moment dat het fenomeen hoogbegaafdheid je leven in een ander perspectief plaatst.
Gebruikmakend van voorbeelden, tips en anekdotes uit zijn eigen leven schetst Willem zijn omgang met hoogbegaafdheid. Hij maakt oen beeld dat verhelderend en prikkelend is voor iedereen die met hoogbegaafdheid te maken krijgt.
Hoogbegaafd? Zit jij op een andere zender?
In dit e-boek vind je alle artikelen die ik tot oktober 2022 heb gepubliceerd op mijn website 2FGcoaching.nl. De meeste artikelen gaan over processen die gerelateerd zijn aan hoogbegaafdheid en die leiden tot bepaald gedrag. Als je je eigen hoogbegaafdheid verder wil onderzoeken of je bent geïnteresseerd in hoogbegaafdheid omdat iemand in je omgeving hoogbegaafd is of omdat je beroepsmatig met hoogbegaafden te maken hebt, dan zijn deze artikelen zeker interessant voor jou.
Werken aan de acceptatie van jouw hoogbegaafdheid, deze onderzoeken, heruitvinden, vormgeven, omarmen en beleven, zodat je uiteindelijk er niet alleen last van hebt maar er ook de vruchten van kunt plukken.
“…Hoogbegaafdheid is een talent en een talent heeft ruimte -erkenning en de juiste begeleiding- nodig om tot ontwikkeling te komen. Krijgt het die ruimte niet dan kan dat allerlei, vooral ook negatieve gevolgen hebben, ook op de lange termijn. Hoogbegaafden hebben dan ook maar al te vaak vooral lást van hun hoogbegaafdheid in plaats van dat ze er de vruchten van plukken en er blij en zelfs gelukkig mee zijn. Ze lopen na verloop van tijd regelmatig vast in hun werk maar ook privé ondervinden ze hinder van hun hoogbegaafdheid…”
“…Door in dit e-boek te duiden waar bepaald gedrag of gevoel vandaan kan komen, kan (je) een hoogbegaafde (zichzelf) beter leren begrijpen. En ook beter begrijpen hoe hij zich verhoudt tot zijn omgeving…”
Het downloaden van dit e-boek is gratis. Veel leesplezier.
Arnout Mostert coacht sinds 2007 hoogbegaafde volwassenen in zijn praktijk 2FG coaching en advies. Hij heeft meer dan 30 jaar als televisiemaker en parttime docent gewerkt.
2FG coaching en advies is ontstaan vanuit zijn visie dat het verder ontwikkelen van zijn eigen mogelijkheden voor hem één van de belangrijkste levensdoelen is. Soms stagneert deze ontwikkeling of lijken drempels verdere ontwikkeling in de weg te staan. Dat kan iedereen op enig moment meemaken. Dan kan een ander inzicht of het inzicht van een ander, duiding en een nieuwe invalshoek helpen om de boel weer vlot te trekken.
Met 2FG coaching en advies richt hij zich op het ontwaren van (nieuwe) inzichten en het verkrijgen van visie (door analyse van processen) en strategie (door procesontwikkeling, stappen zetten) zodat de coachee zelf weer verder kan in die ontwikkeling. Of het nu gaat om een persoonlijk coachingstraject, loopbaanadvies of een managementadvies of executive-advies.
Op de website van zijn praktijk schrijft hij artikelen die hoogbegaafden hierbij kunnen helpen. Deze artikelen zijn grotendeels gebundeld in dit eboek dat je gratis kunt downloaden.
Let op: Sommige beschrijvingen van de boekinhoud en/of bio’s van auteurs zijn verkregen met behulp van generatieve AI. Ondanks de zorg en aandacht waarmee de informatie op deze pagina tot stand is gekomen, is het niet onmogelijk dat er informatie over een boek of auteur wordt weergegeven die niet 100% accuraat is. Het is belangrijk om zelf onderzoek te doen naar de inhoud en auteur van een boek alvorens over te gaan tot het aankopen ervan. hiiqer is niet aansprakelijk voor eventuele incorrecte informatie over een boek of auteur.